Integritetspolicy / Köp- och leveransvillkor

PRISER

Samtliga priser är angivna i Svenska Kronor (SEK), inklusive moms. Priset som gäller är det angivet på hemsidan den dag beställningen görs.

BETALNING
Klarna Checkout
– Klarna Checkout erbjuder dig en anpassad och trygg betalningsupplevelse varje gång du handlar
– Klarna Checkout identifierar dig med hjälp av den information du anger när du handlar och vid  
  behov med hjälp av information från leverantörer. 
– Klarna Checkout garanterar dina varor. Du behöver alltså aldrig betala om du inte har fått dina varor.

Genom Klarna Checkout erbjuds du olika alternativ för betalning av köp som görs hos anslutna butiker. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov av det betalningsalternativ du valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan.

Klarnas användarvillkor
Genom att använda kassatjänsten Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm) villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas (”Villkoren”). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området.

GARANTIER
Du garanterar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, alternativt att du har rätt att företräda den angivna personen, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.
Ifall du använder Klarna för en juridisk persons (företag eller annan organisation) räkning garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal om betalning med Klarna och tillhörande avtal om köp med butiken.

IDENTIFIERING, ANPASSNING OCH RISKBEDÖMNING
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna identifiera dig. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn, adress och kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp. Tilläggsinformationen tillsammans med den information som Klarna redan har möjliggör den enkla kassa- och köpprocess som Klarna Checkout innebär. Klarna Checkout anpassar automatiskt sin säkerhetskontroll, och därmed utformning, för varje gång du använder den och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig. Vid riskbedömningen väger Klarna in ett antal objektiva faktorer men även information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor vägs in. Genom att slutföra köpet bekräftar du identifieringen och korrekt leveransadress.

BETALNING, AVGIFTER
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas sammarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Vid tillämpning av förvald faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Klarna förbehåller sig dock rätten att debitera de eventuella skatter eller avgifter som kan tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren. Det kommer alltid att finnas information om villkor för respektive betalningsalternativ innan du gör ditt val. Klarna kan när som helst addera eller ta bort betalningsalternativ.

MISSBRUK
Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda kommer av Klarna att bedömas som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Din efterlevnad av köp- och betalningsvillkoren påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

PERSONUPPGIFTER
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkeställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänsten, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig.

Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:
    •    Kontaktinformation – namn, adress m m
    •    Personnummer – används som kundnummer i kundhanteringssyfte
    •    Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
    •    Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar
         (används i de fall det tas en kreditupplysning)
    •    Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
    •    Information om din dator – IP-adress, språkinställningar m m

Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. För att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout kommer Klarna använda eventuell sådan information. Klarna kan komma att lämna ut uppgifterna till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen för de ändamål som beskrivs här. Vidare kan uppgifterna komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES-området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera sådana uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter. Ytterligare information kan erhållas genom att kontakta Klarna på personuppgiftsombud@klarna.com eller på den registrerade adress som anges ovan.

LEVERANSTID
Vi skickar din beställning inom 1-3 arbetsdagar om inget annat har angetts på produkten. Var noga att kolla på varje enskild produkt för att se det olika leveranstiderna.

Gäller dock med reservation för slutförsäljning, leveransförseningar från leverantörer samt högtider med högt tryck för oss på lagret. Har du beställt varor med olika leveranstider så skickas din beställning när alla varor finns hemma på lagret. Skulle det vara så att produkter inte finns på lager och heller inte kommer hem igen, så meddelar vi dig via mail där du får alternativ om hur vi ska gå vidare. Får vi inget svar av dig förbehåller vi oss rätten att plocka bort produkten från din beställning och skickar resten. Har du endast beställt en vara så makulerar vi din beställning.

FRAKT- OCH ADMINISTRATIONSKOSTNAD INOM SVERIGE
Fraktkostnaden är 69:- för allt under 12kg samt 299:- för allt över 12kg (skrymmande produkter). Returfrakt bekostas av köparen.
Ditt paket levereras med Postnord och kommer för uthämtning till närmaste serviceombud. Mer om detta kan du läsa på www.postnord.se Leveranstiden är normalt 1-5 dagar.

Alla försändelser sms-aviseras, var därför noggrann med att ange rätt mobilnummer. Mobilnumret ska anges utan mellanslag eller bindestreck för att aviseringen ska nå dig. För att hämta ut ditt paket behöver du kollinummer/sändnings-ID samt legitimation. Alla paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar innan de returneras till oss, läs mer om detta under Outlösta paket. Returfrakt bekostas av köparen.

DEN HÄR VARAN ÄR EN BESTÄLLNINGSVARA
Om produkten har angetts som en beställningsvara innebär det att vi inte har produkten i lager utan vi beställer den när vi fått din order. Var noga med att titta vad som gäller just för din produkt. Observera att det ej är öppet köp eller bytesrätt på en beställningsvara.

LEVERANSSÄTT
Alla försändelser skickas med Postnord till ditt närmaste utlämningsställe. Du får ett sms när ditt paket har lästs in av personalen på ditt utlämningsställe. Kolla alltid att paketet är oskadat innan du lämnar utlämningstället.

OUTLÖSTA PAKET / RETURER
Om du väljer att inte hämta ut din försändelse från oss och paketet sänds i retur av fraktbolaget förbehåller vi oss rätten att debitera dig minst 400 kronor för att täcka frakt, returfrakt och administrativa kostnader.

Vid retur skall originalemballage samt originalförpackning användas, både inre och yttre. Har en fraktpall använts vid leverans, skall varan skickas tillbaka på samma sätt den kom till dig. Om kostnaden för frakt och returfrakt överstiger 400 kronor, betalar du den faktiska kostnaden. Vid retur står du för den totala frakten + administrativa avgiften + justering av den faktiska frakten.   Vi skickar en räkning/faktura till dig som ska betalas inom 14 dagar netto. Som kund betalar man alltid returen själv. Kostnaden kan variera beroende på storleken på de varorna som skall returneras. En retursändning kan innehålla flera olika produkter.  Om returen väger under 15 kg, debiteras kostnaden 69 kr per kolli. Om paketet har en vikt under 30 kg, och dess längd + omkrets understiger 1,85 m, debiteras kostnaden 400 kr per kolli. Vid stora returer som väger över 30 kg, och som inte passar in ovannämnda allternativ, debiteras 1000 kr per kolli. Vid retrur av möbler (beställningsvaror) står kunden själv för kostnaden.

 
ÅNGERRÄTT
Vid köp i vår webbutik gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Returen måste skickas på ett sådant sätt att produkten ankommer till returadress. Vi har ingen möjlighet att hämta paket vid uthämtningsställe eller fraktbolags distributionscentral.

Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar efter att vi mottagit produkten, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta info@tradgardsdrom.se innan du returnerar en vara. Trädgårdsdröm är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför retur väl emballerat.

ÖPPET KÖP
Du har full rätt att byta till annan produkt, färg eller ångra ditt köp inom 14 dagar. Kontakta oss alltid först via e-mail, info@tradgardsdrom.se innan du returnerar ditt paket för information om hur du går till väga. Varan returneras snarast och senast 10 dagar efter att Du meddelat oss att du ångrar Ditt köp.

Observera att returer måste levereras direkt till vår adress, vi hämtar EJ ut returer på utlämnings-ställen. Vi föreslår PostNord som transportör vid retur frakter. Vi kan skicka ut en ifylld fraktsedel till er där ni endast behöver betala för returfrakten hos ditt ombud.

Vår adress är:
Trädgårdsdröm , Viltstråket 1a, 832 54 Frösön, Tel avisering 070-2782041

För att ångerrätten ska gälla måste varan vara oskadad och oanvänd. För varor som plomberats ska plomberingen vara intakt för att ett byte/retur ska gälla. Förpackning och samtliga etiketter ska finnas kvar på varorna och vara intakta. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan sätter vi in varuvärdet på ditt konto eller återbetalar på ditt betal/kreditkort minus ev fraktkostnader. Varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. Du står själv risken för försändelsen, då du återsänder en vara.

Observera att det EJ är öppet köp eller bytesrätt på beställningsvaror och rabatterade produkter.

SUPPORT
Kontakt oss på info@tradgardsdrom.se. Vi har tyvärr inte tid och möjlighet att sitta med telefonsupport till alla våra kunder. Vi svarar så fort vi kan! Vi försöker ha koll på våra sociala kanaler om frågor ställs där. Men de kan lätt försvinna i flödet. Så för att vara säker maila till info@tradgardsdrom.se för att få direkt hjälp. På e-mail så har vi lättare att kan följa upp just ditt ärende. 

Vi svarar på e-mail oftast direkt. Har du inte fått svar så titta i din ”Skräpkorg” om svaret har fastnat där. 

REKLAMATIONER & RETURER

Du har rätt att reklamera en vara om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss inom 14 dagar på info@tradgarsdrom.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan och uppge ditt ordernummer. Om det rör sig om en reklamation på grund av fel på varan eller att vi expedierat fel vara står vi för returfrakten samtidigt som vi i första hand byter ut varan mot en ny, alternativt om varan är slut i lager återbetalar vi det du lagt ut för varan.

1. Kontakta os på info@tradgarsdrom.se vid retur.
2. Vi skickar fraktsedel till dig digitalt eller via post beroende på vad som passar dig.
3. Fyll i bifogad retursedel som kommmer i ditt paket. Klistra på fraktsedel och skicka paketet till oss.
 
RETUR TILL OSS
Vi har inga fria returer. Trädgårdsdröm är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför retur väl emballerat. Varan ska vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. Returen måste skickas på ett sådant sätt att produkten ankommer till returadress. Vi har ingen möjlighet att hämta paket vid uthämtningsställe eller fraktbolags distributionscentral. 

Vill du retunera en vara till oss? Kontakta oss via info@tradgarsdrom.se. Vi skickar en retursedel (69kr)  via mail eller per post. Det bestämmer du själv alla har inte skrivare hemma. Har ni som kund inte mottagit retursedel inom fem arbetsdagar så återkoppla till oss.

VID BYTE
Vill du byta? Kontakta oss och vi skickar med en returedel i din nya order som du lägger på webben. Vi har inga fria byten.

TRANSPORTSKADOR
Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens, be chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast.

Vid alla transportskador kontakta info@tradgarsdrom.se och bifoga i mail tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage och uppge i mail ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras.

TVIST

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämdens rekommendationer.
 
SEKRETESS
Trädgårdsdröm garanterar, enligt Personuppgiftslagen (PUL), att dina personuppgifter aldrig lämnas ut till tredje part.
 
FÄRGER OCH BILDER
Vi försöker att visa färgerna på varorna så exakt som möjligt men vi kan inte garantera att de färger som visas i web-shopen exakt återger de färger som varorna har i verkligheten. Hur färgen återges beror på din dator och bildskärms inställningar. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger varornas verkliga utseende.

GLAS
När det gäller produkter av glas. Glas kan ge en stark reflektion vid direkt solljus och skapa brännmärken på andra saker. Därför skall glasprodukter alltid placeras bortifrån direkt solljus.

RABATTER
Rabatter gäller inte på redan nedsatta varor och möbler.

 
FELAKTIGA UPPGIFTER
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuella fel i såväl produktinformation som pris och lagersaldo. Även efter genomfört köp och skickad orderbekräftelse förbehåller vi oss rätten att ändra pris och leveranstid vid eventuellt tryckfel.
 
FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

GDPR
Den nya dataskyddslagstiftningen (GDPR) träder i kraft inom EU den 25 maj 2019. Vårt nyhetsbrev skickas normalt ut ungefär två till fyra gånger i månaden. Här får du inspiration, nyheter och erbjudanden. För att kunna skicka dessa nyhetsbrev använder vi oss av din e-postadress. Adressen finns lagrad hos oss så länge du är prenumerant. Du kan när som helst avsluta en prenumerationen genom att klicka på länken för avanmälan. Länk finns längst ned i varje nyhetsbrev. Så länge dina uppgifter finns sparade hos oss kan du välja att begära ett utdrag på uppgifterna, få dem ändrade eller raderade. Du har också rätt att vända dig till Datainspektionen om du har åsikter om hur uppgifterna sparas. Dina personuppgifter kommer inte att lämnas till tredje part, föras över till land utanför EU. Om du vill kontakta oss med anledning av hanteringen av dina personuppgifter är du varmt välkommen att göra det på info@tradgarsdrom.se

MILJÖ 
Vi på Trädgårdsdröm tänker på miljön och återanvänder kartonger och emballage i möjligaste mån så gått det går. Vilket innebär att du som kund kan få en kartong eller emballage som inte är helt nya.

ÖVRIGT
Vi förbehåller oss rätten att skicka ut reklam till din e-mail adress. Reklamen kommer enbart vara för Träsgårdsdröm, vi kommer inte dela med oss av din e-mail till någon annan!

Om du är under 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att beställa hos oss. Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Trädgårdsdröm förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.

Varukorg